Peer Support

Peer Support är en ny yrkesroll inom hälso- och sjukvård samt socialpsykiatri. Den innebär att personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa eller funktionsnedsättning blir professionellt verksamma för att stötta brukare/patienter i deras återhämtning.  

Peer support har under de senaste tio åren utvecklats och implementerats i stor skala runtom i världen. I USA har närmare 30 delstater ett omfattande program för peer support och i länder som England och Nya Zeeland är modellen väl etablerad. I Sverige har inte utvecklingen att använda själverfarnas kompetens inom vård och omsorg, fått samma genomslag än.

  • Internationell forskning visar bl.a. på kortare och färre vårdtider för patienterna som ett resultat av peer support, minskad självstigma samt att brukare/patienter får större tro på sig själva och på möjligheten att genomföra förändringar i sina liv. 
  • Internationella erfarenheter visar även att peer support har en kulturförändrande effekt. När en eller flera peer supporters arbetar inom en verksamhet påverkar det de anställdas attityder till patienterna/brukarna på ett positivt sätt. Det påverkar även arbetslaget som helhet att våga prata mer öppet om egna erfarenheter av psykisk ohälsa.

Brukarrörelsens arbete med peer support

Brukarrörelsens arbete har alltid utgått ifrån peer support/kamratstöd. Att dela sina upplevelser med någon som också har erfarenhet av psykisk ohälsa eller funktionsnedsättning har visat sig oerhört effektivt för att bryta självstigma, utanförskap och och hjälper många att hitta ett sätt att hantera sin situation.

Det har varit ett naturligt steg att utveckla det peer support-arbete som under så många år bedrivits inom de olika föreningarnas verksamhet, till att även omfatta arbete inom exempelvis psykiatriska mottagningar och socialpsykiatriska stödverksamheter.

NSPH har idag utvecklat ett samarbete med peer support-verksamheter i Holland, England och Nya Zeeland, där man arbetat länge med peer support.

 

Utveckling på individ-, verksamhets- och systemnivå

Peer supportern arbetar i nära samarbete med brukarrörelsen och det skapar mervärden på både individ-, verksamhets- och systemnivå.

  • Det möjliggör kontakt mellan den enskilde brukaren/patienten och olika återhämtningsresurser som brukarorganisationer erbjuder, till exempel självhjälpsgrupper, studiecirklar, (H)järnkollskampanj m.m.
  • Peer Supportern kan förmedla erfarenheter och kunskaper från vården och socialpsykiatrin. Detta har brukarrörelsen nytta av i sitt arbete för att för att förbättra vården och omsorgen.
  • Peer supportern får ökad kunskap om de olika brukarorganisationernas resurser och kan förmedla den kunskapen till den verksamhet där hen arbetar, vilket kan bidra till verksamhetens utveckling.
  • När flera olika verksamheter i landet inför Peer Support är det viktigt att brukarrörelsen och Peer Supportrar delar erfarenheter i ett gemensamt nätverk. På det viset kan metoden, stödet och arbetsuppgifterna utvecklas kontinuerligt.